„Stanowczy
sprzeciw wobec działań MEN” Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych
Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych diecezji w Polsce obecni na
konferencji pod kierownictwem Księdza Biskupa Wojciecha Osiala,
Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego KEP, wyrażają stanowczy
sprzeciw wobec działań Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących szkolnych
lekcji religii. Działania te układają się w pakiet zmian, które są jawną
dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii,
ich rodziców oraz nauczycieli religii.
Dyrektorzy podkreślają, że wszelkie zmiany winny
dokonywać się zawsze zgodnie z obowiązującym prawem, na drodze wzajemnego
dialogu i w porozumieniu z wszystkimi Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Konieczne jest zawsze wypracowanie porozumienia strony rządowej z władzami
Kościoła i związków wyznaniowych. Wynika to z zapisów w Ustawie o systemie
oświaty, Konstytucji RP oraz Konkordatu. Jedynie na drodze dialogu i
współpracy można właściwie troszczyć się o rozwój młodych pokoleń Polek i
Polaków.
1.Formą nierówności i
niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli religii jest
wprowadzana przez Ministerstwo możliwość zwiększania grup poprzez łączenie
uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w klasach I-III i do
30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych.
Nauczanie religii w grupach większych niż w przypadku innych lekcji ma
charakter dyskryminacji i nie jest podyktowane dobrem ucznia. Ministerstwo
planuje łączenie klas w grupy także bez uwzględniania wieku dzieci. Sytuacja, w
której uczniowie z klas IV szkoły podstawowej znajdą się na jednej lekcji z
uczniami klas VIII jest sprzeczna z wszelkimi zasadami psychologicznymi,
pedagogicznymi i dydaktycznymi. Narusza to prawa ucznia, godność dziecka oraz
krzywdzi je w procesie edukacji.
2.Ministerstwo, pomimo licznych głosów
sprzeciwu, bez żadnego porozumienia z Kościołem, podjęło decyzję, że ocena z
religii od 1 września 2024 r. nie będzie wliczana do średniej ocen. W sposób
rażący godzi to w podstawowe zasady dydaktyczne. Dziecko nie jest
w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na lekcjach religii nie jest
doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych przedmiotów.
3.Zapowiadane przez Ministerstwo
umieszczanie lekcji religii jedynie na początku i na końcu zajęć jest formą dyskryminacji,
segregacji i nietolerancji wobec osób wierzących. Jest to krzywdzące wobec
uczniów i ich rodziców. Godzi również w podstawowe prawa nauczycieli religii,
określone m.in. w Karcie Nauczyciela.
4.Dyrektorzy wyrażają sprzeciw wobec
planów zmniejszenia ilości lekcji religii do jednej tygodniowo.
Nauczyciele religii aktywnie uczestniczą w realizacji
szkolnych programów profilaktyczno-wychowawczych na wszystkich płaszczyznach w
społeczności szkolnej. Uczą miłości bliźniego, wrażliwości na potrzeby
drugiego człowieka, dialogu, tolerancji, szacunku, kształtują postawy
społeczne. Kształtują postawy proekologiczne, społeczne, dotyczące zdrowia
fizycznego i psychicznego. Troska nauczycieli religii o rozwój emocjonalny,
społeczny i duchowy przekłada się na kondycję psychofizyczną uczniów.
Organizacja lekcji religii w przestrzeni szkolnej jest
wypełnieniem konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania i nauczania
religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53, ust. 3 Konstytucji). Jest
też dla rodziców ułatwieniem, gdyż często zapracowani, z wielką trudnością
doprowadzaliby dzieci na zajęcia przy parafii.
Wprowadzanie zmian w organizacji lekcji religii w
szkole odbywa się do tej pory bez wymaganego przez prawo porozumienia
Ministerstwa ze stroną kościelną. Państwo demokratyczne powinno
respektować prawa wszystkich obywateli – zarówno wierzących, jak i
niewierzących.
Osoby odpowiedzialne za katechizację i szkolne
nauczanie religii w Polsce proszą Rodziców i wszystkich ludzi dobrej woli o
aktywne włączenie się w obronę obecności lekcji religii w polskiej szkole.
Wysyłajmy do Ministerstwa nasz sprzeciw w tej sprawie na adres: kancelaria@men.gov.pl.