Niniejszy
dokument stanowi realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia we wszelkich instytucjach,
w których przebywają dzieci, standardów
ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa z
dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)].
Archidiecezja
Białostocka przyjmuje nie tylko ustawową, lecz przede wszystkim moralną odpowiedzialność za ochronę i
promowanie dobra wszystkich dzieci oraz
zobowiązuje się dołożyć wszelkich
starań, aby zapewnić bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym dzieci są szanowane
i doceniane.
Niedopuszczalne
jest bowiem stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek
formie.
Archidiecezja
Białostocka jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie
rówieśniczej.
Kierując się wartościami wypływającymi z Ewangelii, staramy się
wpoić naszym parafianom postawę szacunku wobec każdego człowieka – dzieci i dorosłych.
Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była im ewangeliczna zasada:
Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie (Mt
7,12a).
Zasady
bezpiecznych relacji między dziećmi poznali pracownicy i współpracownicy parafii należących do Archidiecezji,
dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do
zaistniałej sytuacji reagować na każde
niewłaściwe zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny przestrzegać poniższego
kodeksu podczas spotkań w parafiach i poza
nimi, w kontakcie bezpośrednim i
wirtualnym.
Kodeks zachowań
został opracowany z udziałem dzieci. Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych
relacji pomiędzy dziećmi odbywać się będzie co dwa lata, a także po
każdej sytuacji kryzysowej, jeśli w
parafii podjęta zostanie interwencja z powodu krzywdzenia rówieśniczego. Zmiana treści
zasad bezpiecznych relacji między dziećmi
jest możliwa w każdym momencie na ich
wniosek i z ich udziałem.
Równe traktowanie i szacunek dla każdej
osoby:
• Pamiętaj, że
każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga.
Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.
• Bądź
tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy koleżanek/kolegów.
• Pamiętaj, że
przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
• Masz prawo do
zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne
dziecko ma chęć do kontaktu z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
• Zachowaj
otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich
najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów
i szkolnych aktywności.
Zasady komunikacji między dziećmi:
• Zachowuj
życzliwość i szacunek wobec koleżanek/kolegów.
• Pamiętaj, że
każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie
naruszają one dobra innych osób.
• Słuchaj
innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
• Zachowuj
kulturę słowa w każdej sytuacji.
• Stosuj formy
grzecznościowe.
• Pytaj o zgodę
na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
Szacunek dla cudzej własności,
prywatności i przestrzeni:
• Szanuj rzeczy
osobiste i mienie innych osób.
• Zapytaj, jeśli
chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
• Nie przeglądaj
prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do
prywatności.
• Nie rób zdjęć,
nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleżanek
i innych osób bez ich wyraźnej zgody.
• Pamiętaj, że
każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje
chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić
konflikty.
Zakaz stosowania przemocy w
jakiejkolwiek formie:
• Nie stwarzaj
sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
• Nie stosuj
przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przytrzymywanie
kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
• Szanuj
przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który
może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
• Nie wyśmiewaj,
nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie
obrażaj kolegów/koleżanek.
• Nie wypowiadaj
się w sposób obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.
• Nie zwracaj
się w sposób wulgarny do innych.
• Pamiętaj, że
żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest,
natychmiast zakończ taką zabawę słowną.
• Nie narażaj
siebie i innych uczniów na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu fizycznemu czy
psychicznemu.
• Nie wyrażaj
negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu
kolegów/koleżanek.
• Nie zabieraj
rzeczy należących do innych bez ich zgody.
Szacunek w kontaktach internetowych i
zakaz cyberprzemocy:
• Szanuj innych
i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszystkich
typów Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
• Pamiętaj, że
cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”.
Nie każdy ma
takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz, w
Internecie nic nie ginie. W świeci e wirtualnym łatwo poruszyć lawinę
wzajemnych niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
• Nie
udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
• Dbaj o swój
oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, powierzonych ci
informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
• Chroń
intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by
ją naruszały.
• Sprzeciwiaj
się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz
reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie.
Nie przesyłaj
dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim
osobom.
• Nie prowokuj
innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świadome
poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
• Nie wykluczaj
swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich
prywatnych niechęci.
• Nie podszywaj
się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprzestrzeni
jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.
• Jeżeli
zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do
działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego
nieuwadze.
• Pamiętaj, że
groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie,
ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w
sieci nie są anonimowe.
Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmowę z drugą
stroną:
• Umów się na
rozmowę w bardziej stosownych warunkach, w ten sposób zyskasz czas na
konstruktywny dialog.
• Powiedz, co
według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego
oczekujesz.
• Słuchaj drugiej
osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usłyszałaś/usłyszałeś
dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.
• Upewnij się,
że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
• Wspólnie
wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
• Jeśli nie uda
się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc osobę dorosłą, aktualnego
opiekuna grupy. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj
konfliktu samodzielnie.
• Nie bądź obojętny,
gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym osobę dorosłą
STANDARDY OCHRONY DZIECI ORAZ WERYFIKACJA OSÓB ŚWIECKICH
W PARAFII
Zespół do ds. Prewencji:
Proboszcz
Osoba
odpowiedzialna za standardy
Osoba
zaufana
Osoba
odpowiedzialna za interwencję
Dokumentacja (segregator):
dokument:
Standardy ochrony dzieci w duszpasterstwie parafialnym
dokumentacja
z weryfikacji pracowników
komplet
załączników
Archiwum
materiałów tajnych – notatki służbowe z przeprowadzonych zgłoszeń
(w archiwum przechowywane są oryginały).
Weryfikacji
podlegają:
Wszystkie
osoby zatrudnione w parafii i mającej kontakt z
dziećmi w obszarze związanym z wychowaniem;
Dodatkowo,
wszystkie osoby przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do działalności (np. wolontariackiej) związanej z
wychowaniem;
Wszystkie
podmioty zewnętrzne, z którymi parafia współpracuje w obszarze wychowania.
SPOSÓB
REAGOWANIA NA OSKARŻENIA LUB NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA
Materia zgłoszenia:
wyraźne
znaki przemocy
osoba
skrzywdzona sama zgłasza przemoc
Procedury:
W przypadkach przemocy fizycznej bądź
seksualnej, gdy sprawcą jest osoba dorosła lub dziecko, należy
zgłosić ten fakt zgodnie z prawem do organów ścigania.
W
przypadkach przemocy fizycznej bądź seksualnej, gdy sprawcą jest osoba
duchowna, należy zgłosić ten fakt zgodnie z prawem do delegata i organów
ścigania .
Gdy sprawa
dotyczy innych niewłaściwych zachowań osób świeckich
zatrudnionych w parafii bądź wolontariuszy (np. animatora), sprawę należy
zbadać i podjąć adekwatne kroki w zależności od tego, czego dotyczyło to
zachowanie. Każdorazowo należy podjąć z tą osobą rozmowę i jeśli zajdzie
taka potrzeba, to okresowo lub stale wycofać ją z pracy duszpasterskiej.
Jeśli
niewłaściwe zachowanie dotyczy dziecka, należy o tym zawiadomić jego
rodziców i wraz
z nimi podjąć odpowiednie działania.
Jeśli sprawa
dotyczy niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie nawzajem, należy
niezwłocznie zawiadomić rodziców dzieci i wraz z nimi podjąć odpowiednie
działania.
Jeśli
jakakolwiek osoba dorosła zaangażowana w pracę
duszpasterską w parafii dowie się
od dziecka, że doświadcza ono przemocy, automatycznie maobowiązek
zastosowania się do art. 304 k.p.k. mówiącego o tym, że każdy, kto dowie się o
popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić
o tym Prokuratora lub Policję.
ZASADY
CHRONIĄCE W OBSZARZE PARAFIALNYM
Zasady chroniące
dotyczące dzieci (granice zachowań). Dzieckiem według prawa jest osoba,
która nie ukończyła 18. roku życia.
Zasady chroniące
w kontakcie bezpośrednim.
Wytyczne:
Wszystkie spotkania z dziećmi na terenie
parafii powinny być organizowane w miejscach oficjalnych, ogólnodostępnych i do
tego przygotowanych. Nie można przebywać z dzieckiem sam na sam w warunkach
odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga indywidualnego spotkania, nie może
się ono odbywać w sekrecie (zalecane powiadomienie rodziców lub przełożonego)
i w warunkach odizolowanych.
Spotkania takie
nie powinny odbywać się w późnych godzinach wieczornych (po godz. 20.00 lub
nocą). Dzieci na terenie parafii nie mogą przebywać pod wyłączną opieką
innego dziecka, chyba że inaczej stanowią regulaminy religijnych ruchów
duszpasterstwa pozaparafialnego.
Zachowania
niedozwolone w naszym kręgu kulturowym
Zachowania
właściwe w naszym kręgu kulturowym
Zasady ochrony
dotyczące wyjazdów
Zasady ochrony
dotyczące kontaktów przez media oraz udostępniania z Internetu
Zasady chroniące
dotyczące wszystkich, również dorosłych
ZAPEWNIENIE
JAKOŚCI I CIĄGŁOŚCI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PREWENCJI
Dokument
zawierający standardy ochrony dzieci i osób bezbronnych w parafii aktualizowany
jest co dwa lata. Ewaluacja dokumentu dokonywana jest w danej placówce
przez osobę odpowiedzialną za prewencję we współpracy z proboszczem i osobami
wyznaczonymi przez proboszcza.
Dokumentacja podlega kontroli:
wewnętrznej
– przedstawiciele Archidiecezji.
zewnętrze
– Policja, Rzecznik Praw Dziecka.
Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni
traktowali Ciebie.
Wycisz się, uspokój, zatrzymaj
niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą
Niniejszy dokument stanowi realizację obowiązkuprawnegodotyczącegowprowadze- nia we wszelkich instytucjach,
w których przebywają dzieci, standardów ich ochrony przed krzywdzeniem [ustawa
z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy Kodeks ro-dzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1606)]. Treść do- kumentu jest wzorem,
który może być wykorzystany przez osoby odpowiedzialne za różneformyduszpasterstwaparafialnego,dotworzeniawłasnychstandardówochrony dzieciuwzględniającychspecyfikędanejparafii.Opracowującdokument,braliśmypod uwagę wytyczne zarówno prawa państwowego, jak i kościelnego.
Wstęp
W oparciu o
inicjatywy i dyskusje międzynarodowe, raporty z badań na temat sytuacji dzieci w Polsce oraz coraz wyraźniejsze zaniepokojenie opinii publicznej postulat opra- cowania ogólnopolskiej strategii ochrony dzieci przed przemocą w naszym kraju docierał do świadomości społecznej w latach2016-2018 w kierunku opracowania i wdrożenia
„Narodowej
strategii walki z przemocą wobec dzieci”. We wnioskach różnych środowisk
podkreślano, że potrzebne są działania oparte na wiedzy, empatii, dobrej
diagnozie i skoordynowanym zarządzaniu. Uznawano, że obok zagrożeń, na jakie
narażone są dzieci i przed którymi
należy je chronić, należy skoncentrować uwagę na szukaniu takich form
wspierania i ochrony dzieci oraz reagowania na przemoc, które nie tylko będą zabezpieczały je przed dalszą przemocą,lecz także stworzą warunki do świadomego ich udziału w budowaniu
bezpiecznych środowisk, czyli wyrzeczenia się wszelkiej przemocy wobec
słabszych. Strategia, jaka wyłaniała się z dyskusji, zmierzała do usystematyz owania działań na rzecz dzieci, rozproszonych w licznych aktach prawnych, w spójny program działań realizowanych wszędzie tam,gdzie przebywają dzieci, gdzie się uczą, doskonalą swoje umiejętności
artystyczne i sportowe, gdzie otrzymują pomoc w rozwoju duchowym i religijnym.
Aby ta strategia mogła się stać obowiązującym prawem w społeczeństwie,
którego wrażliwośćzostałastępionapodziałamiuniemożliwiającymiwspólneispójnedziałania, potrzeba było szoku
spowodowanego śmiercią Kamilka z Częstochowy. Jego gehenna działasiępośródniezdolnościotoczeniadorozpoznaniakrzywdzeniaidoadekwatnego
reagowania na nie. To jego śmierć przyspieszyła niemal jednomyślne przyjęcie
jeszcze przedpaździernikowymiwyboramidoSejmurozwiązańzawartychwtzw.UstawieKa- milka.Taustawazrodzonazodruchusolidarnościponadwszystkimipodziałamizostała
bezzwłocznieprzyjętaprzezKościół.Odpowiedźpasterzy,osóbduchownychikompe- tentnych
świeckich od wielu lat zaangażowanych w ochronę dzieci oraz osób bezbron- nychprzedprzemocąsprawiła,żeKościółjakojednazpierwszychinstytucjipostanowił przyjąć i wdrożyć w swoich placówkach standardy
ochrony dzieci przed przemocą. To zaangażowanie nie jest przypadkowe. Przez nie
Kościół realizuje misję powierzoną mu przezPana,abyniezginęłożadneztychnajmniejszych.Woparciutotęewangeliczną
misję
uznaje, że dobro dziecka jest najważniejsze. Ludzie Kościoła przyjmują nie
tylko ustawową,leczprzedewszystkimmoralnąodpowiedzialnośćzaochronęipromowanie dobra wszystkich
dzieci oraz zobowiązują się dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i
przyjazne środowisko, w którym dzieci są szanowane i doceniane. Nie-
dopuszczalnejestbowiemstosowanieprzezkogokolwiekwobecdzieckaprzemocy w jakiejkolwiek formie. Wszyscy
jesteśmy więc zobowiązani do uczenia się rozpozna- wania tych, którzy
potrzebują pomocy i wsparcia oraz bezzwłocznego podejmowania działańwprzypadkupodejrzeńlubujawnieniaokoliczności,któremogąwskazywać,że dzieckuzagrażalubdziejesiękrzywda.Kościółdziałasprawnieizgodniezprocedura-
mi,abyzapewnićdzieciomskutecznąpomociwsparcienajaknajwcześniejszymetapie,
przestrzegając praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka.
Powiedze- nie: „Gdzie kończy się wiedza, zaczyna się przemoc” wyznacza cel
standardów. Posia- dając odpowiednią wiedzę i mając świadomość zagrożeń,
Kościół może w odpowiedni sposóbzapobieckrzywdzieiskutecznieochronićprzedniądzieciorazosobybezbronne.
Specyfikaśrodowiskaparafialnego
Parafia,jakopodstawowakomórkainstytucjonalnaKościoła,wyróżniasięspecyficzny- mi obszarami
działania. Odprawiane są w niej liczne nabożeństwa i uroczystości oraz
sprawowanesąsakramenty(Eucharystii,chrztu,IKomuniiŚwiętej,bierzmowania,mał- żeństwa
oraz pokuty i pojednania). W parafii żegnamy też naszych zmarłych. Odwie- dziny
chorych oraz wizyty duszpasterskie dają okazję do wglądu m.in. w sytuację ro-
dzinną,materialnąparafian,równieżwkontekściezauważeniakrzywdyiprzemocy,
acozatymidziedająmożliwośćpodjęciaodpowiednichkrokówzapobiegawczychlub interwencji. W parafii funkcjonują
różne grupy duszpasterskie, odbywają się zbiórki ministrantów, lektorów, próby
scholi, wyjazdy parafialne z księdzem, np. pielgrzym- ki, wyjazdy z
ministrantami, scholą itp. Prowadzone są często kawiarenki parafialne,
świetlice.Funkcjonująkancelariaparafialnaorazmediaparafialne(stronywww,gazet-
ki, profile w mediach społecznościowych). Istnieje rada parafialna, a parafia
dysponu- je i zarządza własnymi finansami. Praktykowany jest też jasny podział
hierarchiczny: proboszcz,wikariuszeitd.Proboszczzazwyczajtowarzyszyparafianomprzezwielelat ichrozwojureligijnego.Bywa,żeparafianieuczestnicząwuroczystościachzwiązanych z życiem osobistym
duszpasterzy, np. prymicje, rocznice itp. Również księża zaprasza- ni są przez
parafian na uroczystości rodzinne. W parafii zatrudniane są osoby świeckie lubsiostryzakonnejakopracownicyparafialnilubposługującyjakowolontariusze,np. szafarz,prezesministrantów,ceremoniarz,zakrystianin,kościelny,konserwator,gospo- dyni,grabarzitp.Dodatkowowparafiiiprzyparafiifunkcjonujączęstoosoby,którepo- trzebująpomocyijejszukają,np.bezdomniczywięźniowie.Czasemteżparafiaużycza lub udostępniania pomieszczenia
parafialne innym podmiotom zewnętrznym.
wokół
celebracji roku liturgicznego. Rodzice w zaufaniu przyprowadzają swoje dzieci
do parafii i oczekują, że będą tam one bezpieczne. Parafianie są osobami w
różnym wieku, w różnej sytuacji rodzinnej, zawodowej, a duszpasterze oraz osoby
pracującenarzeczparafiimająnierzadkowglądwichpotrzebyorazmożliwośćzaradzeniaim.
Z tego powodu
standardy ochrony dzieci wobszarze
parafialnym poszerzone zosta-ły o
ochronę osób dorosłych i nie dotyczy to wyłącznie osób zależnych, bezbronnych,
lecz wszystkich. Mają one za zadanie chronić przed wszelkiego rodzaju
nadużyciami, przed krzywdą, przemocą, w tym przed wykorzystaniem seksualnym.
Działają w obie strony–chroniązarównoparafian,jakiosobyduchowne,pracownikówiwolontariuszy parafii.
Ten szeroki zakres działalności oraz wielość osób zaangażowanych w
życie parafial- ne,mogącychmiećdostępdodzieciimłodzieżyorazposiadającychwglądwprywatne życie parafian, zobowiązuje nas
do szczegółowego opracowania zasad ochronnych.
Sama dynamika życia parafialnego zawiera w sobie specyficzne czynniki chroniące przed przemocą,
takie jak: poczucie sacrum, permanentna formacja, społeczne zaufa- nie,
poczucie przynależności i wzajemnej odpowiedzialności, relacje oparte na zasa-
dachewangelicznych,wspólnotowość,wtymprzynależnośćmłodzieżydopozytywnej grupyrówieśniczejorazpublicznośćdziałań(większośćaktywnościdziejesięnaoczach
innych),wtymnadzórrodziców.Dodatkowo,przyokazjinp.nagłychwezwańdocho- rychlubpodczaswizytduszpasterskich,istniejemożliwośćdostrzeżeniaspecyficznych
potrzeb parafian lub deficytów, w tym przemocy w obszarze rodzinnym i podjęcia
od- powiedniejinterwencji.Księżaposługującywparafiisączęstotymiosobami,doktórych
zwracająsięopomocosobydoświadczającejakiejkolwiekkrzywdy,szukającewsparcia i
zrozumienia.
Jednakże w specyficznej dynamice życia parafialnego obecne są również czynniki zagrażające,ułatwiającezaistnienieprzemocy.Będąniminp.społecznezaufanieiauto- rytet, jakim cieszą
się księża, w tym klerykalizm, a także atmosfera zależności i posłu- szeństwahierarchiisprzyjającazachowywaniutajemnicyorazbraknadzoruzzewnątrz. Wiedzaduszpasterzyożyciuparafian,znajomośćichtajemnic,warunkówmaterialnych,
problemów i potrzeb oraz fizyczna obecność w ich przestrzeni prywatnej
daje możli- wośćmanipulacjiiwykorzystania,stanowipoważnyczynnikzagrożenia.Niebezpieczne
jest też nawiązywanie przez księży specyficznych relacji, polegających
na wyróżnianiu wybranych parafian. Niedojrzałość księży czy zaangażowanych
współpracowników, np. tzw. charyzmatycznych i autorytarnych liderów-celebrytów,
zawsze będzie zagro- żeniem. Ewentualny brak wiedzy i kompetencji spowiedników
zawsze będą sprzyjały wystąpieniu nadużyć duchowych. Z wyżej wymienionych
powodów zredagowane zo- stały poniższe standardy ochrony.
duchowieństwo,kler–(diakoni,księża,biskupi)–mężczyźniochrzczeni,którzyprzy- jęli
święcenia w stopniu diakonatu, prezbiteratu lub biskupie.
osobykonsekrowane–osoby,którewsposóbszczególnypoświęcajążycieBogu.Łączy jekonsekracja,którawiążesięzezłożeniemBoguślubówczystościoraznajczęściej
również
ubóstwa i posłuszeństwa, choć zależy to od formy życia konsekrowa- nego. Należą
do nich członkowie stowarzyszeń zakonnych oraz świeckie osoby konsekrowane.
personel kościelny –
duchowny, osoba zakonna lub inna osoba zatrudniona przez Ko- ściół na podstawie
umowy, podwykonawstwa, dobrowolnie lub nieodpłatnie.
szafarz nadzwyczajny Komunii Świętej – osoba wyznaczona do
udzielania Komunii Świętej, niemająca święceń.
-przyjacielskie.
Określenie „bezpłatna” nie oznacza „bezinteresowna”, lecz „bez wynagrodzenia
materialnego”.
organizatorwyjazdu–osoba/podmiotuprawnionydoorganizacjiwyjazdudzieci–pa- rafie, wspólnoty religijne, szkoły i
placówki, przedsiębiorcy podlegający ustawieousługachturystycznych,osobyfizyczne,osobyprawneijednostkinieposiadające osobowości prawnej.
OrganizacjaposługiKościoła
diecezja – diecezja,
archidiecezja, ordynariat lub prałatura personalna Kościoła łaciń- skiego i
eparchia Kościoła wschodniego.
parafia–określonawspólnotawiernych,utworzonanasposóbstaływKościelepartyku- larnym, nad którą pasterską
pieczę, pod władzą biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi jako jej
własnemu pasterzowi.
duszpasterstwo,wtymduszpasterstwoparafialne –sytuacja,wktórejjednaosobajest odpowiedzialna za
dobro drugiej lub za wspólnotę wyznaniową. Obejmuje cele- browanie liturgii,
zapewnienie porad i wsparcia duchowego, edukację, poradnic- two,opiekęmedycznąipomocwpotrzebie.Wszelkapracapolegającananadzorze
lub wychowaniu dzieci jest dziełem duszpasterskim.
duszpasterstwo pozaparafialne –
duszpasterstwa, wspólnoty, grupy gromadzące mło- dych ludzi (młodzież licealna,
studenci, młodzi dorośli), w tym wolontariaty, wa- kacyjnespotkaniamłodych(organizowaneprzezzakony,zgromadzeniazakonne, wspólnoty), festiwale młodzieżowe, rekolekcje
wyjazdowe, wspólnoty różnych stanów, pielgrzymki piesze, pielgrzymki
autokarowe, środowiska harcerskie. To dzieła, które mogą działać przy
parafiach, ale mają struktury pozaparafialne.
klerykalizm–postawawobecduchowieństwa/osobyzakonnejcharakteryzującasięnad- miernymszacunkiemiprzekonaniemoichwyższościmoralnej.PapieżFranciszek
powiedział,żematomiejsce,gdy„duchowniczująsięlepsi,[ikiedy]sądalekood
ludu”. Może być „wspierany przez samych księży lub przez osoby świeckie”.
Dzieciiosobybezbronne
dziecko–osobaponiżej18.rokużycia.
małoletni–wrozumieniupolskiegoprawacywilnegoosoba,któranieukończyła18lat
lub nie zawarła małżeństwa.
wiekbezwzględnejochrony–wiekniższyniżwiekzgody.Czynnośćseksualnazosobą
wwiekuochronnymjestczynemzabronionym(wykorzystaniemseksualnym), a osoba dopuszczająca się jej i lub doprowadzająca
do niej podlega odpowiedzial- ności karnej. W Polsce obecnie wynosi 15 lat.
dzieckowykorzystaneseksualnie–każdedzieckowwiekubezwzględnejochrony,jeśli osoba
dojrzała seksualnie, czy to przez świadome działanie, czy też przez zanie-
dbywanieswoichspołecznychobowiązkówlubobowiązkówwynikającychzespe- cyficznejodpowiedzialnościzadziecko,dopuszczasięzaangażowaniadziecka wjakąkolwiekaktywnośćnaturyseksualnej,którejintencjąjestzaspokojenieosoby dorosłej (Standing
Committee on Sexually Abused Children).
opiekun–osobasprawującapieczęnaddzieckiem,uprawnionadoreprezentacjidziec- kaorazposiadającawładzęprawnądodbaniaointeresyosobisteimajątkoweinnej osoby (rodzic, rodzic zastępczy lub
osoba uprawniona przez rodzica).
zgoda opiekuna – zgoda
rodziców albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opie- kuna tymczasowego.
Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzica- midzieckanależypoinformowaćrodzicówokoniecznościrozstrzygnięciasprawy
przez sąd rodzinny (orzeczenie sądu opiekuńczego zastępuje zgodę rodziców).
osobadorosłabezbronnazgodniezart.1ust.2b)VosEstisLuxMundi–każdaosoba znajdującasięwstanieniepełnosprawności,upośledzeniufizycznymlubpsychicz- nym
albo pozbawiona wolności osobistej, która w rzeczywistości, nawet spora-
dycznie,ograniczaichzdolnośćzrozumienia,chęcilubprzeciwstawieniasięprze- stępstwu w
inny sposób.
Różneformyprzemocy
uwikłanie – każda relacja, w
której ktoś doświadcza strachu, lęku, poczucia winy, po- czuciakrzywdy,frustracji,poniżenia,zniewolenia,zależności,dominacji,niemoż- ności bycia sobą, nieszczerości,
braku autentyczności, przemocy emocjonalnej, fi- zycznej, seksualnej czy
ekonomicznej.
nadużycie–postępowanielubczynniezgodnyzprzyjętyminormamipostępowania, a nadużywać oznacza
użyć ponad miarę oraz wykorzystać coś w niewłaściwy sposób lub w
nadmiernym stopniu (SJP).
nadużycie władzy – nadużycie
stanowiska, funkcji lub obowiązku w celu wykorzysta- nia innej osoby. Może
przybierać różne formy i obejmować sytuacje, w których danaosobamawładzęnadinnąosobąnamocyswojegozwiązku(np.pracodawca i pracownik, nauczyciel i
uczeń, trener i sportowiec, rodzic lub opiekun i dziecko, duchowny/osobazakonnaiparafianin)iwykorzystujetęwładzęnaswojąkorzyść.
przemoc duchowa –
odwoływanie się do przekonań religijnych i wiary osoby w celu wyrządzenia jej
szkody. Może mieć negatywny wpływ na duchowość osoby po- szkodowanej,zwłaszczagdydopuszczasięjejosobaposiadającaduchowyautory- tet i zaufanie w Kościele.
przemocdomowa–jednorazowelubpowtarzającesięumyślnedziałanielubzaniechanie
naruszająceprawalubdobraosobisteosób,w szczególnościnarażającenaniebez-
pieczeństwoutratyżycialubzdrowia,naruszającegodność,nietykalnośćcielesną, wolność,wtymwolnośćseksualną,powodująceszkodynaichzdrowiufizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy
moralne u osób do- tkniętych przemocą (art. 2 Ustawy o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie).
zaniedbanie (wobec osoby dorosłej) – niezapewnienie przez
opiekuna środków nie- zbędnych do życia osobie, którą się opiekuje.
przemocwobecosóbstarszych–pojedynczelubpowtarzającesiędziałanielubbrakod- powiedniego działania, mające miejsce
w jakimkolwiek związku, w którym ocze- kuje się zaufania, które powoduje
krzywdę lub cierpienie starszej osoby.
przemoc emocjonalna (dorośli) –
powszechna forma przemocy mająca miejsce w bli- skichzwiązkach.Przemocemocjonalnajestdefiniowanajakomolestowanie,które ma miejsce, gdy dana osoba jest
poddawana zachowaniom lub działaniom mają- cymnacelujejkontrolowanie,zzamiaremwyrządzeniajejkrzywdyemocjonalnej lub strachu, poprzez
manipulację, izolację lub zastraszanie.
gaslighting – przemoc
psychiczna polegająca na manipulowania drugą osobą w taki sposób,żeofiaraprzemocyzczasemprzestajeufaćswoimosądom,stajesięzdezo- rientowana,zalęknionaitracizaufaniedoswojejpamięciczypercepcji.Jeślimani-
pulacjajeststosowanastaleimetodycznie,możewkońcudoprowadzićdotego,że ofiarazaczniekwestionowaćswojezdrowiepsychiczne.Wtensposóbmanipulator przejmuje nad nią całkowitą kontrolę.
grooming(wobecdorosłego)–zachowaniamającenaceluizolacjęosoby,uczynieniejej zależną, skłonną do zaufania i
bardziej podatną na agresywne zachowanie.
seksualizacja–proces,wwynikuktóregowartościowaniedrugiejosobyorazsiebiesamego/
siebiesamejdokonywanejestprzezpryzmatatrakcyjnościseksualnej,uprzedmioto- wienieosobypodwzględemseksualnymlubnarzucanieseksualnościwniewłaści- wy
sposób (wg Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego).
cyberprzemoc–wszelkaprzemoczużyciemtechnologiiinformacyjnychikomunikacyj- nych–komunikatorów,czatów,stroninternetowych,mediówspołecznościowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów. Może mieć formę wulgarnych
wiadomości, obraźli- wych komentarzy (hejt, trolling), rozpowszechniania zdjęć
ukazujących dzieckowniekorzystnymświetle,zastraszania,śledzenia(cyberstalking),ujawnianiatajem- nic (outing)
itp.
Wsparcie
procedura „Niebieskie Karty” –
jest narzędziem, którego głównym celem jest zapew- nieniebezpieczeństwaosobiedoznającejprzemocydomowej,obejmujeteżwspół-
pracę przedstawicieli różnych instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do
reagowaniawprzypadkuuzyskaniainformacjiowystąpieniuprzemocydomowej.
Przestępstwamotywowaneseksualnie
przestępstwo kanoniczne
wykorzystywania seksualnego – kanoniczne przestępstwa wykorzystywania
seksualnego popełniane przez duchownych lub osoby konse- krowane,którymisą:zmuszaniekogoś,zapomocąprzemocy,groźbylubnaduży- cia władzy, do wykonywania lub poddawania
się czynnościom seksualnym; wy- konywanie czynności seksualnych z dzieckiem lub
osobą bezbronną; produkcję, wystawianie, posiadanie lub dystrybucję, w tym
drogą elektroniczną, pornografii zudziałemdzieci,atakżewerbowanielubnakłanianiedzieckalubosobybezbron- nej do udziału w tworzeniu
pornografii popełnione przez duchownych lub osoby zakonne, o których mowa w
artykule 1 §1 a) Vos Estis Lux Mundi.
przestępstwaprzeciwkowolnościseksualnejiobyczajności(art.197-205k.k.)–zgwał- cenie(art.197),wykorzystanieseksualneosobybezradnejlubniepoczytalnej
(art. 198), seksualne wykorzystanie zależności (art. 199), seksualne
wykorzystanie dziecka(art.200),uwodzeniedzieckaponiżejlat15zwykorzystaniemsystemute- leinformatycznegolubsiecitelekomunikacyjnej(art.200a),propagowaniepedofilii (art. 200b), kazirodztwo (art.201), pornografia (art. 202), zmuszaniedoprostytucji (art.
203), czerpanie zysku z cudzego nierządu (art. 204).
Rejestr Sprawców Przestępstw na
Tle Seksualnym – rejestr obywateli polskich,którzy dopuścili się przestępstwa z pobudek seksualnych. Składa
się z Rejestru publicznego i Rejestru z dostępem ograniczonym.
https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/ rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/
Osobydramatu
osobapokrzywdzona–osobafizycznalubprawna,którejdobroprawnezostałobezpo- średnio naruszone lub zagrożone
przez przestępstwo (art. 49 §1 k.p.k.).
osoby pokrzywdzone przemocą w
rodzinie – osoby najbliższe, inne osoby pozostają- ce w stałym lub
przemijającym stosunku zależności od osoby stosującej przemoc (art. 115 §11
Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie).
skarżący – każda osoba
składająca skargę zawierającą zarzut, podejrzenie, obawę lub zgłoszenie
naruszenia prawa.
podejrzany–osoba,wobecktórejistniejąpodejrzeniapopełnieniaprzestępstwa,alenie postawiono
jeszcze zarzutów.
oskarżony–osoba,którejpostawionozarzutykarne.
przestępca seksualny –
osoba, która przyznała się do wykorzystania seksualnego lub której odpowiedzialność
za wykorzystanie została orzeczona przez właściwy sąd i/lub procedurę
kościelną.
Zespółds.Prewencjiijegopraca
osobaodpowiedzialnazastandardyochronydzieci–osobawyznaczonaprzezprzeło- żonegodanegodzieładuszpasterskiego,danejgrupyparafialnej,np.ministrantów, sprawująca nadzór nad
prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dzieci.
osoba zaufana – osoba
wyznaczona przez przełożonego danego dzieła duszpasterskie- go,cieszącasięzaufaniemiodpowiednioprzygotowana,odpowiedzialnazaprzyj- mowanie zgłoszeń o zdarzeniach
dotyczących przemocy.
osoba odpowiedzialna za interwencję – zarządca placówki
(proboszcz) odpowiedzial- ny za podejmowanie interwencji w przypadku
zaistnienia przemocy.
kompetencje miękkie – umiejętności psychospołeczne,
np. komunikatywność, asertywność.
konfliktinteresów–sytuacja(postrzeganalubrzeczywista),wktórejpowstajekonflikt pomiędzy obowiązkami służbowymi danej osoby a jej prywatnymi
interesami, którymożemiećwpływnawykonywanietychobowiązków.Takikonfliktzazwy- czaj wiąże się z przeciwstawnymi
zasadami lub niezgodnymi życzeniami lub po- trzebami i może wystąpić, gdy osoba
pełni wiele ról.
lojalność środowiskowa –
silna lojalność wobec danego środowiska, grupy ludzi, wspólnoty, instytucji,
przełożonego itp., która może przyjmować formy pozytyw- ne,np.dochowanietajemnicy,lubnegatywne,np.niereagowaniebądźzaprzecza-
nie przemocy.
daneosobowe–wszelkieinformacjedotyczącezidentyfikowanejlubmożliwejdoziden- tyfikowania
żyjącej osoby fizycznej, a także poszczególne informacje, które w po- łączeniuzesobąmogąprowadzićdozidentyfikowaniatożsamościdanejosoby.
Przykładowedaneosobowe:imięinazwisko,adreszamieszkania,adrese-mail
z imieniem i nazwiskiem, numer dowodu tożsamości, dane o lokalizacji, adres IP,
dane przechowywane przez szpital lub lekarza, które mogą jednoznacznie wska-
zywać tożsamość danej osoby.
wniosek o wgląd w sytuację
rodziny – pismo może zostać złożone przez każdą osobę fizycznąiprawną,którachce,abysądzbadałaktualnąsytuacjęrodzinną.Wniosek nie podlega
żadnej opłacie sądowej, może być złożony w każdej chwili i w przy- padku jego
odrzucenia przez sąd nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji wobec
wnioskodawcy.
Formyprzemocywobecdziecka
przemoc wobec dzieci –
wszelkie formy złego traktowania fizycznego i/lub emocjo- nalnego,
wykorzystywania seksualnego, zaniedbania lub niedbałego traktowa- nia, wyzysku
komercyjnego lub innego, skutkujące rzeczywistą lub potencjalną szkodą dla
zdrowia, przetrwania, rozwoju lub godności dziecka w kontekście re- lacji
odpowiedzialności, zaufania lub siły. Dzieli się powszechnie na pięć podty-
pów: przemoc fizyczna, znęcanie się emocjonalne/psychiczne, zaniedbanie, nara-
żenienaprzemocwrodzinie,wykorzystywanieseksualne.WkontekścieKościoła katolickiego ważne jest także
uznanie przemocy duchowej za dodatkowy podtyp przemocy.
•przemocfizycznatoprzemoc,wwynikuktórejdzieckodoznajefizycznejkrzyw- dy lub jest nią potencjalnie
zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działa- niabądźzaniechaniadziałaniazestronyrodzicalubinnejosobyodpowiedzial-
nej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc
fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową.
•przemoc psychiczna i
emocjonalna to
przewlekła, niefizyczna, szkodliwa inte- rakcjawobecdziecka,obejmującazarównodziałania,jakizaniechania.Zalicza- mydoniejm.in.niedostępnośćemocjonalną,zaniedbywanieemocjonalne,relację
zdzieckiemopartąnawrogości,obwinianiu,oczernianiu,odrzucaniu,nieodpo- wiednierozwojowolubniekonsekwentneinterakcjezdzieckiem,niedostrzega- nie lub nieuznawanie
indywidualności dziecka i jego granic psychicznych.
•zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne
niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych/psychicznych i/lub
nierespektowanie jego podstawowychpraw,powodującezaburzeniajegozdrowiai/lubtrudności wrozwoju.Dozaniedbywaniadochodziwrelacjidzieckazosobą,którajestzo- bowiązana do opieki,
wychowania, troski i ochrony dziecka.
•narażenienaprzemocwrodzinie–formapsychicznegoznęcaniasięnaddziec-
kiem,wktórejdzieckojestobecne–słyszylubwidzi–gdyinnyczłonekrodziny doświadcza przemocy fizycznej,
psychicznej lub seksualnej albo widzi szkody wyrządzone osobom lub mieniu w
wyniku agresywnego zachowania członka rodziny.
•wykorzystywanie seksualne
dziecka –
wykorzystanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną,
której nie jest ono w stanie w pełni zrozumiećiudzielićnaniąświadomejzgodyi/lubnaktórąniejestdojrzałeroz- wojowoiniemożezgodzićsięwważnyprawniesposóbi/lubktórajestniezgod- naznormamiprawnymilubobyczajowymidanegospołeczeństwa.Zwykorzy-
staniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między
dzieckiemadorosłymlubdzieckiemainnymdzieckiem,jeśliteosobyzewzglę- dunawiekbądźstopieńrozwojupozostająwrelacjiopieki,zależności,władzy. Celem takiej aktywności jest
zaspokojenie potrzeb innej osoby (World Health Organization). Obejmuje
zachowania z kontaktem fizycznym (w tym penetra- cyjne) oraz bez kontaktu
fizycznego, może wtedy przybrać formę seksualizacji, robienia zdjęć lub filmów
wideo przedstawiających dzieci o charakterze jedno- znacznie seksualnym,
zmuszania dzieci do oglądania czynności seksualnych lubwzięciawnichudziałulubzmuszaniadziecidouprawianiaseksulubanga- żowania się w czynności seksualne z
innymi dziećmi lub dorosłymi. Obejmuje równieżwyzyskiwanieseksualnedzieci,czyliczerpaniezyskunp.zpornografii z udziałem dzieci lub prostytucji dziecięcej. Grooming (wobec dziecka) – za-
chowania, których celem jest przygotowanie dziecka do wykorzystywania sek-
sualnego. Obejmuje nawiązanie szczególnej relacji z dzieckiem, często również
warunkowanie rodziców i innych dorosłych oraz osłabienie ich czujności, aby
myśleli, że relacja z dzieckiem jest normalna i pozytywna.
przemoc rówieśnicza (agresja
rówieśnicza, bullying) –
występuje, gdy dziecko do- świadczaróżnychformprzemocyzestronyrówieśników,bezpośredniolubzuży-
ciem technologii komunikacyjnych. Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu
wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter sys-
tematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy spraw-
ców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie),
relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie),fizyczną(np.pobicie,kopanie,popychanie,szarpanie),materialną(np.kra- dzież,niszczenieprzedmiotów)orazelektroniczną(złośliwySMSlube-mail,wpis wmediachspołecznościowych,umieszczaniewInterneciezdjęćlubfilmówośmie- szającychofiarę),atakżeprzemocpodczasrandkizestronychłopaka/dziewczyny.
STANDARD1
STWORZENIE I ZACHOWANIE BEZPIECZNEGO ŚRODOWISKA W
PARAFII
nydokument,wktórymzawartajestpolitykaochronyprzebywającychtamdzieci iosóbdorosłychzgodniezobowiązującymistandardamiwyznaczonymizarówno
przez dokumenty państwowe (Ustawę o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opie-
kuńczyorazinnychustawzdn.28lipca2023r.–tzw„UstawaKamilka”),jak i wskazania
wynikające z Wytycznych Kościoła katolickiego w Polsce.
•Wprzygotowaniuwewnętrznegodokumentuuczestniczązaangażowaniświeccy, a także dzieci.
)sposobu reagowania w parafii na
przypadki podejrzenia, że dziecko doświad- czaprzemocyfizycznej,psychicznejczyseksualnejizasadprowadzeniarejestru interwencji (Załącznik
3);
)pomocyosobompokrzywdzonym.
•Standardyochronysądostępnewparafiiipodanedopublicznejwiadomości (na stronie internetowej oraz
wywieszone np. w gablocie parafialnej).
•Zaniezastosowaniesiędostandardówodpowiedzialnośćpersonalnieponosipro- boszcz parafii, również wobec prawa.
•O każdej osobie
zaangażowanej w parafii i mającej kontakt z dziećmi w obszarze związanym z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem poradpsychologicznych,rozwojemduchowym,uprawianiemsportulubrealizacją innych zainteresowań przez
dzieci, lub z opieką nad dziećmi proboszcz uzyskuje danezRejestruSprawcówPrzestępstwnaTleSeksualnym(https://arch-bip.ms.gov.
pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/).
•Dodatkowo, przed nawiązaniem
stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do działalności (np.
wolontariackiej) związanej z wychowaniem, edukacją, wypo- czynkiem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, upra- wianiemsportulubrealizacjąinnychzainteresowańprzezdzieci,lubzopiekąnad
nimiproboszczmaobowiązekuzyskaniaodtejosobyinformacjizKrajowegoReje- struKarnegowzakresieprzestępstwokreślonychwrozdz.XIXk.k.(przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu)
i XXV k.k. (przestępstwa przeciwko wolności seksu- alnej i obyczajowości) oraz
w zakresie art. 189a k.k. (handel ludźmi), art. 207 k.k. (znęcanie się nad
osobą najbliższą lub pozostającą w stosunku zależności) oraz przestępstw z
ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
•Jeśli parafia zatrudnia
firmy z zewnątrz lub udostępnia pomieszczenia podmio- tom zewnętrznym, a ich
działalność nie obejmuje kontaktu z dziećmi jw., należy po pierwsze: zadbać o
to, aby dzieci faktycznie nie przebywały same w obecności osóbzzewnątrz,podrugiewskazanejest,abyosobytelubzarządcępodmiotuze- wnętrznego zapoznać z standardami ochrony dzieci i przyjąć od nich
oświadcze- nie z Załącznika 2.
•Proboszcz parafii powołuje
Zespół ds. Prewencji. W jego skład wchodzą: osoba odpowiedzialnazastandardyochronydzieci,osobazaufanaorazosobaodpowie- dzialna za interwencję.
)Osoba odpowiedzialna za standardy
troszczy się o to, aby standardy były w pa- rafiiznane,wdrażaneiprzestrzegane.Każdaodrębnagrupaparafialna,np.mi-
nistranci,możewyznaczyćwłasnątakąosobę.
)Osobazaufanapowołanajestdoprzyjmowaniazgłoszeńwprzypadkunaru- szeniastandardówlubzaistnieniaincydentówprzemocy.Musitobyćosoba faktycznie budząca zaufanie,
odpowiednio przygotowana oraz posiadająca tzw. kompetencje miękkie,
predysponujące ją do kontaktu z osobami skrzyw- dzonymi. Nie może ona na własną
rękę podejmować działań służących wyja- śnieniupodejrzeńizarzutówlubweryfikacjizgłaszanychfaktów.Współpracuje
ściśle z osobą odpowiedzialną za interwencję. Osoby te zobowiązane są do za- chowaniapoufności(Załącznik4).
)Zzasadyosobąodpowiedzialnązainterwencjęwprzypadkupodejrzenialub zaistnienia
przemocy jest zarządca placówki, czyli w tym wypadku proboszcz parafii, może on
jednak delegować do tego zadania kompetentną osobę.
Osoby powyższe tworzą wraz z proboszczem Zespół ds. Prewencji i ściśle
z sobą współpracują. Wskazane jest, aby były to świeckie osoby cieszące się zaufaniem,
odpo- wiednio przeszkolone i kompetentne (patrz: Standard 8), które będą wiedziały, jakie działaniawdanejsytuacjisąstosowneikonieczne.Niemogątobyćosobyuwikłane
w lojalność środowiskową lub w konflikcie interesów.
W sytuacji, gdy nie ma możliwości powołania całego zespołu, należy
powołać przy- najmniej jedną osobę, która będzie łączyła powyższe funkcje.
Zespół ten współpracuje również z osobami odpowiedzialnymi w
diecezji/zgroma- dzeniu za prewencję oraz z delegatką/delegatem ds. ochrony
dzieci i młodzieży.
•Wszelkadziałalnośćdotyczącaochronyorazinterwencjiipomocymusibyćdoku- mentowana.Wpisówwrejestrzezdarzeńdokonująosobybezpośredniozaangażo- wane w daną aktywność (zazwyczaj
osoba zaufana oraz/lub osoba odpowiedzial- na za interwencję), ale za
bezpieczne przechowywanie notatek odpowiedzialny jest proboszcz. Rejestr (Załącznik nr 3) prowadzi się zgodnie z
zasadami ochrony danychwrażliwych.Notatkątakąposługujemysięwdziałaniachinterwencyjnych (np. przy zgłoszeniu do prokuratury).
•dbaćoprzestrzeganiezasadprywatnościiochronywizerunkuorazdanychosobo- wych dzieci (Załącznik 5).
STANDARD3
SPOSÓBREAGOWANIANAOSKARŻENIALUBNIEWŁAŚCIWE
ZACHOWANIA
•Wprzypadkachprzemocyfizycznejbądźseksualnej,gdysprawcąjestosobadoro- słalubdziecko,należyzgłosićtenfaktzgodniezprawemdoorganówściganialub/ oraz do delegata właściwej instytucji kościelnej.
•Gdy sprawa dotyczy
niewłaściwego zachowania osób świeckich zatrudnionychwparafiibądźwolontariuszy,sprawęnależyzbadaćipodjąćadekwatnekroki wzależnościodtego,czegodotyczyłotozachowanie.Każdorazowonależypodjąć z tą
osobą rozmowę i jeśli zajdzie taka potrzeba, to okresowo lub stale wycofać jąz pracy duszpasterskiej.
•Jeśli niewłaściwe zachowanie
dotyczy dziecka, należy o tym zawiadomić jego ro- dziców i wraz z nimi podjąć
odpowiednie działania.
•Jeśli sprawa dotyczy
niewłaściwych zachowań dzieci wobec siebie nawzajem, należyniezwłoczniezawiadomićrodzicówdzieciiwrazznimipodjąćodpowied- nie działania.
•Osobaodpowiedzialnazaprzyjmowaniezgłoszeńwspółpracujezproboszczem
i delegatem diecezjalnym i/lub zakonnym.
•Każda informacja o
niewłaściwym zachowaniu powinna być traktowana poważ- nie, gdyż jest działaniem
prewencyjnym.
•Jeśli jakakolwiek osoba
dorosła zaangażowana w pracę duszpasterską w parafii dowiesięoddziecka,żedoświadczaonoprzemocy,automatyczniemaobowiązek
zastosowaniasiędoart.304k.p.k.mówiącegootym,żekażdy,ktodowiesięopo- pełnieniuprzestępstwaściganegozurzędu,maspołecznyobowiązekzawiadomić o tym prokuratora lub policję.
STANDARD4
ZAPEWNIENIEOPIEKIIWSPARCIAOSOBOMSKRZYWDZONYM
•Każda osoba, która mówi o
doświadczanej przez siebie krzywdzie, winna zostać przyjęta z szacunkiem i
uważnie wysłuchana.
•Osobaskrzywdzonapowinnaotrzymaćinformacjęomożliwychformachpomocy, z której może
skorzystać na terenie parafii lub poza nią.
•W sytuacji, gdy osoba
wskazana jako sprawca jest kapłanem lub inną osobą za- angażowaną w parafii,
należy jak najszybciej zapewnić bezpieczeństwo osobie skrzywdzonej (np. przez
niedopuszczanie do niej osoby wskazanej lub podejrza- nejokrzywdę).Następnienależyjejudzielićpomocy,jakiejpotrzebuje.Osobypo- szkodowane
nie powinny być obarczane kosztami udzielanej im pomocy.
•Troska duszpasterska wobec
osoby skrzywdzonej i jej bliskich polega przede wszystkimnażyczliwymwysłuchaniuipomocywodbudowaniujejwięzizBogiem
izaufaniadoKościoła.Organizowanajestwporozumieniuzdiecezjalnymduszpa- sterzem ds. pomocy duchowej
osobom skrzywdzonym.
•Jeśli osobą skrzywdzoną jest
dziecko, pomoc powinna otrzymać również jego rodzina.
•Parafianie powinni być we
właściwy sposób poinformowani o tym, co się wyda- rzyło,orazotrzymaćstosownąpomoc.Należyprzytymzachowaćzasadęochrony dobrego imienia
osoby skrzywdzonej.
•Jeśli zgłoszenie dotyczy
przestępstwa określonego w prawie karnym i/lub kano- nicznym, osoba przyjmująca
zgłoszenie postępuje zgodnie z procedurami zawar- tymi w Wytycznych KEP.
•Jeślizgłoszeniedotyczyinnejkrzywdyczyniewłaściwegozachowania,osobazgła- szająca
otrzymuje informację o podjętych w sprawie krokach.
•Wszelkie działania i
uzyskane informacje objęte są zasadą poufności, ale osoby skrzywdzonej nie
wolno zobowiązywać do zachowania tajemnicy.
STANDARD5
SPOSÓB POSTĘPOWANIA Z OSKARŻONYMI O WYKORZYSTANIESEKSUALNEIPRZEMOC
•Do parafii mogą należeć osoby,
które są oskarżone o różne przestępstwa bądź mają wyrok w zawieszeniu, lub też
wróciły do środowiska po odbytym wyroku. Nie powinny one pracować z dziećmi,
natomiast powinny zostać objęte pomocą duszpasterską.
•Wsytuacji,gdypodejrzanymluboskarżonymjestdziecko,należywspółpracować zjegorodzicamilubopiekunamiprawnymiwtakimzakresie,wjakimjesttomoż- liwe i potrzebne. Ich również dobrze
jest otoczyć opieką duszpasterską.
•W sytuacji, gdy osobą
podejrzaną lub oskarżoną jest kapłan lub osoba konsekro- wana,należyzastosowaćsiędowskazańuzyskanychodbiskupamiejscalubprze- łożonych. W sytuacji, gdy
podejrzenie lub oskarżenie dotyczy proboszcza, osoba odpowiedzialna w parafii
za interwencję zgłasza sprawę bezpośrednio do die- cezjalnego lub zakonnego
delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży. Wobec takiej osoby powzięte zostają
kroki przewidziane przez Wytyczne KEP.
•Gdy osobą podejrzaną lub
oskarżoną jest świecki pracownik lub wolontariusz pa- rafialny, należy odsunąć
taką osobę od podejmowanej pracy związanej z kontak- tem z dziećmi na czas
wyjaśnienia sprawy lub do czasu decyzji prokuratury oraz objąć ją stosowną
opieką (psychologiczną, duszpasterską).
•W procesie wyjaśniania
sprawy oraz w podawaniu informacji należy również zadbać o zachowanie ochrony
dobrego imienia domniemanego sprawcy.
•Wprzypadkuzaistnieniafałszywegooskarżenia,jeślizarzutyniezostanąpotwier- dzone, a oskarżenie znane było
osobom postronnym, należy przekazać im infor- mację o niewinności oskarżonego w
formie komunikatu biskupa miejsca.
Dzieckiem
jest osoba, która nie ukończyła 18. roku życia. Dziecko, rozwijając się, kon-
stytuujesiebiejakoosobę.Potrzebujedotegoopieki,troski,serdeczności,kształcenia i wychowania. Dzieje się to w
rodzinie, ale również poprzez relacje z autorytetami oraz wartościami
przekazywanymi w środowisku rówieśniczym i wychowawczym. Wszel- kie
oddziaływanie wychowawcze zawsze musi się dokonywać z poszanowaniem woli
rodziców bądź prawnych opiekunów.
Wprawdzie niemożliwe jest stworzenie wyczerpującej listy zachowań
niepożąda- nych,aniteżwskazanieprecyzyjnychgranicwszystkichzachowań,należyjednakkiero- wać się poniższymi wskazówkami
oraz roztropnością i wrażliwością ewangeliczną.
Zasady te dotyczą nie tylko relacji dorosły – dziecko, ale również
relacji pomiędzy dziećmi (Załącznik
5).
6.1.1.Zasadychroniącewkontakciebezpośrednim
•Wszystkiespotkaniazdziećminaterenieparafiipowinnybyćorganizowane w miejscach oficjalnych,
ogólnodostępnych i do tego przygotowanych.
•Nie można przebywać z
dzieckiem sam na sam w warunkach odizolowanych. Jeżeli dobro dziecka wymaga
indywidualnego spotkania, nie może się ono odby- wać w sekrecie (zalecane
powiadomienie rodziców lub przełożonego) i w warun- kachodizolowanych.Osobaprzeprowadzającaspotkaniepowinnazatroszczyćsię o transparentność (np. przeszklone lub uchylone drzwi
pomieszczenia, które nie mogąbyćzamkniętenaklucz,obecnośćinnychosóbwbezpośrednimpobliżu,po- wiadomienieinnychosóbospotkaniuitp.).Indywidualnychspotkańzdziećminie wolno w nieroztropny sposób mnożyć
ani przedłużać. Spotkania takie nie powin- ny odbywać się w późnych godzinach
wieczornych (po godz. 20.00 lub nocą).