1. Sierpień jest miesiącem, w którym wspominamy Powstanie
Warszawskie, Cud nad Wisłą oraz inne wydarzenia narodowe i ich bohaterów. Kościół
Katolicki zaprasza do modlitwy o wyzwolenie z plagi alkoholizmu, która pochłania nie mniej
ofiar i przynosi wiele krzywd ludzkich. Do modlitwy w tej intencji postarajmy
się dołączyć dobrowolnie podjętą abstynencję od alkoholu; nasze postanowienia
możemy wpisać do księgi przy relikwiach bł. Michała.
Tradycyjnie też we wszystkie piątki sierpnia po Mszy
Świętej o godz. 1500 zapraszamy na nabożeństwo Drogi Krzyżowej.
2. I czwartek: Msza Święta o
godz. 1800 z nabożeństwem o powołania do kapłaństwa i życia
konsekrowanego; w tym dniu przypada wspomnienie Św. Jana Marii Vianneya, prezb.
3. W I piątek nabożeństwo do
Najświętszego Serca Pana Jezusa po Mszy Świętej o godz. 630i 1800; spowiedź pół godziny
przed Mszami Św.; rocznica poświęcenia rzymskiej Bazyliki Najświętszej Maryi Panny
4. W sobotę 6 sierpnia przypada Święto Przemienienia Pańskiego; Msze
Święte będą odprawiane o godz. 630, 900, 1500
i 1800; adoracja w dolnym kościele; z racji I soboty nabożeństwo do
Niepokalanego Serca Maryi po Mszy Świętej o
godz. 630.
5. I niedziela miesiąca:
różaniec i procesja wg stałego porządku po Mszy Św. o godz. 1230 katecheza
chrzcielna; taca na KUL i Centrum Pastoralno-Katechetycznego.
6. Intencje modlitewne na
sierpień: Kół Żywego Różańca – W intencji kapłanów, zwłaszcza naszej archidiecezji, aby pogłębiając
więź z Chrystusem potrafili skutecznie walczyć ze słabościami i przeciwstawiać
się wszelkim działaniom wrogim Kościołowi; Straż Honorowa Najświętszego Serca Pana Jezusa – Za dotkniętych alkoholizmem zwłaszcza za
młodzież i dzieci oraz o łaskę nawrócenia dla tych, którzy przyczyniają się do
rozpijania narodu.
7. Skorzystajmy z możliwości
uzyskania odpustu zupełnego „Porcjunkuli” (od
południa 1.08 do północy 2.08) pobożnie nawiedzając jakikolwiek kościół i odmawiając w tym czasie Ojcze nasz i Credo oraz spełniając pozostałe
warunki.
8. Czytajmy prasę katolicką:
tygodniki „Idziemy” i „Gość Niedzielny”.
9. Ksiądz Adam Ciereszko zaprasza na Parafialną dwudniową pielgrzymkę do Wilna 17-18 września. W programie zwiedzanie Wilna i miejsc związanych z bł. księdzem Michałem i św. siostrą Faustyną, Msze św. przed pierwszym obrazem Jezusa Miłosiernego i w Ostrej Bramie, nocleg w centrum Wilna. Całkowity koszt, w tym przewodnik, nocleg, posiłki, przejazd autokarem to 400 zł. Zapisy do 15 sierpnia u sióstr w zakrystii najlepiej po Mszach św. Szczegółowe informacje w zakrystii i na stronie parafialnej.
10. Dzieci, które na początku sierpnia pozostają w domach zapraszamy na trzydniowe parafialne półkolonie prowadzone przez młodzież naszej parafii od 2 do 4 sierpnia. Półkolonie są bezpłatne. Prosimy o jak najszybsze zapisy u sióstr zakonnych w zakrystii.
Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i
Osób Uzależnionych
na sierpień – miesiąc abstynencji 2022
„Posłani
w pokoju Chrystusa, budujmy trzeźwą i wolną Polskę” – to hasło w obecnym roku inspiruje nas i mobilizuje do pracy w
apostolstwie trzeźwości, a także w duszpasterstwie osób uzależnionych i ich
współcierpiących rodzin. W świetle tego przesłania podejmujemy temat reklamy
alkoholu, wszechobecnej w naszym życiu publicznym. Jest to poważny problem,
który wymaga natychmiastowego rozwiązania.
1. Ocena aktualnych problemów
alkoholowych
Światowa
Organizacja Zdrowia opublikowała raport, w którym znalazła się gorzka
ocena obecnej sytuacji: nauka mówi jasno, że alkohol jest jedną z najbardziej
szkodliwych substancji dla zdrowia indywidualnego i społecznego. Mimo to jego
sprzedaż i promocja są słabiej regulowane, niż w przypadku innych substancji
psychoaktywnych. Tymczasem na świecie aż 13,5 proc. wszystkich zgonów osób w
wieku 20-39 lat jest związanych ze spożywaniem alkoholu.
Tak
wiele mówimy o inflacji, o rosnących cenach i trudnościach w domowych
budżetach. A mimo to, co roku Polacy są w stanie wydać na alkohol ok. 40 mld
złotych. To równowartość 2/3 wydatków polskiego budżetu na obronność, a
zdecydowanie więcej, niż w Polsce wydaje się na naukę i szkolnictwo wyższe.
2. Wpływ reklamy alkoholu na życie
społeczne
Gdy
rozumiemy, jak wielka jest skala wydatków alkoholowych, łatwiej nam pojąć, dlaczego
producenci tak wiele inwestują w reklamę. W ciągu roku tylko producenci piwa
wydają na reklamy kilkaset milionów złotych. Te ogromne środki przeznacza się
na tworzenie fałszywego obrazu alkoholu, jako niezbędnego i niezwykle
atrakcyjnego elementu ludzkiego życia.
Obecnie
reklama alkoholu to nie tylko telewizja, prasa czy radio. Pojawiają się coraz
to nowe formy przyzwyczajania ludzi do picia. Marki alkoholowe sponsorują
wydarzenia sportowe i artystyczne. Celują przede wszystkim tam, gdzie
koncentruje się uwaga i emocje młodych ludzi. Łączą alkohol z radością, wolnym
czasem, letnim wypoczynkiem, ale też silnymi emocjonalnie chwilami, jak wspólny
mecz na stadionie czy uczestnictwo w dużym festiwalu muzycznym. Coraz większym
polem działania producentów są też media społecznościowe. W filmikach i
zdjęciach tworzonych przez tzw. influencerów często pojawiają się jawne lub
zakamuflowane formy promowania alkoholu. Reklama w internecie i na platformach
cyfrowych jest szczególnie niebezpieczna. Opiera się bowiem na precyzyjnej
analizie danych o użytkownikach, dzięki czemu można wyświetlać im takie formy
promocji, które mają największą szansę wpłynąć na ich zachowania.
Groźnym trendem w marketingu jest promowanie
napojów bezalkoholowych. Napoje te mają tych samych producentów i niemal
identyczne nazwy i opakowania jak ich alkoholowe odpowiedniki. W ten sposób
przyzwyczaja się, zwłaszcza młodych odbiorców, do logotypów, marek i opakowań
alkoholu, rzekomo nie reklamując alkoholu. Należy pamiętać, że napój określany
jako bezalkoholowy w rzeczywistości może posiadać do 0,5% alkoholu.
Reklamy pokazują świat atrakcyjny, ale
gruntownie fałszywy. Widzimy w nich młodych, przebojowych, uśmiechniętych
ludzi, radośnie spędzających czas w gronie przyjaciół. Czujemy wspaniałą
atmosferę przyjaźni i dobrej zabawy. Alkohol to znak ich wysokiego
statusu, udanego życia, znak akceptacji przez przyjaciół i umiejętności
doskonałego spędzania wolnego czasu. Alkohol jest w nich ważnym elementem
wspaniałych przygód w górach lub na morzu. To znak siły, odwagi,
wytrzymałości i prawdziwego męstwa.
Kłamliwość
tych wizji dostrzegamy lepiej, gdy zestawimy je z rzeczywistymi
sytuacjami codziennego życia. Jakże często docierają do nas informacje o
dzieciach zaniedbywanych czy nawet katowanych przez pijanych rodziców.
Informacje o nietrzeźwych osobach, które są ofiarami lub sprawcami wielu
tragicznych wypadków. Dlaczego tych obrazów nie widzimy w reklamach? Dlaczego
mówi się o alkoholu, jako źródle radości, a nie mówi się prawdy, że to
także źródło bólu i cierpienia, źródło samotności i poniżenia? Dlaczego
reklamodawcy pokazują tylko rozpromienione twarze pijących, a nie pokazują
zapłakanych oczu ich ofiar? Dlaczego pokazywani są aktorzy odgrywający ludzi
sukcesu, a nie widać autentycznych twarzy młodych, którzy przez alkohol zmarnowali
talenty i zaprzepaścili pomyślną przyszłość?
Podobnych
zestawień można przywołać bardzo wiele. Musimy przeciwko takim zakłamaniom
protestować. Głośno wypowiedzieć nasz sprzeciw wobec manipulacji zwłaszcza
najmłodszymi. Nie możemy pozwolić na promowanie wizji świata, w której alkohol
jest jedynie pozytywnym zjawiskiem, z którym nie wiążą się żadne
niebezpieczeństwa. Reklama alkoholu jest niemoralna. Występuje w niej nagminne
posługiwanie się kłamstwem i ukrywanie prawdy o rzeczywistym działaniu alkoholu,
a także o skutkach jego nadużywania.
3. Ochrona narodu, zwłaszcza młodego
pokolenia, przed szkodliwym wpływem reklamy alkoholu
Reklama
alkoholu wywiera ogromny wpływ na inicjację alkoholową młodych Polaków i
systematyczne sięganie po trunki, głównie po piwo. W Europejskiej Deklaracji w
Sprawie Alkoholu Światowej Organizacji Zdrowia, którą przyjęto w 1995 roku,
znajduje się ważne stwierdzenie: „Wszystkie dzieci i młodzież mają prawo do
wzrastania w środowisku chronionym przed negatywnymi konsekwencjami picia
alkoholu, i powinni być chronieni przed promowaniem napojów alkoholowych”.
Ochrona
młodego pokolenia przed zgubnymi skutkami reklamy alkoholu jest obowiązkiem
instytucji państwowych i samorządowych. One powinny poświęcać odpowiednie
zasoby finansowe i ludzkie na promocję piękna życia bez alkoholu. Odpowiedzialni
za Ojczyznę muszą podjąć zdecydowane działania, szanując wolę rodaków, którzy w
większości opowiadają się za całkowitym zakazem reklamy alkoholu, w tym piwa. Powtórzmy
za bł. ks. Bronisławem Markiewiczem: „Zdrajcą narodu i wiary jest ten, kto
dzieci i młodzież
chciałby wychować ze szklanką piwa lub kieliszkiem wina w ręku”. Te słowa są wciąż
aktualne. Są skierowane do wszystkich bez wyjątku dorosłych, ale zwłaszcza do
rodziców i wychowawców. Te słowa wskazują na wielką naszą odpowiedzialność za
wychowanie młodego pokolenia w cnocie trzeźwości. Tylko na fundamencie
trzeźwości można budować silną, bogatą i wolną Ojczyznę. Aby tak
było, musi zjednoczyć nas wspólna troska o trzeźwość narodu.
4. Troska Kościoła o trzeźwość narodu
Warto
promować postawę licznych kapłanów, biskupów, przedstawicieli zgromadzeń
zakonnych, a także świeckich działaczy i członków ruchów trzeźwościowych,
dzięki którym jeszcze nie przegraliśmy tej wielkiej walki o trzeźwość narodu.
Nie wolno tej ogromnej pracy lekceważyć. Nie wolno jej umniejszać. Nie wolno
jej zbywać milczeniem. Trzeba o niej mówić głośno i zdecydowanie. Co stałoby się
z Polską, gdyby nie ofiarna praca Kościoła, który od wieków zajmuje się tym
zagadnieniem?
Przypomnijmy,
że napoje alkoholowe nie są zwykłym towarem. Naukowcy dowodzą, że każda ilość
alkoholu jest niebezpieczna dla naszego organizmu. Narodowy Program Trzeźwości
podkreśla, że regulacje prawne na poziomie centralnym są niezbędne dla
osiągnięcia trzeźwości narodu. Konieczna jest oprócz likwidacji reklamy redukcja
liczby zezwoleń na sprzedaż alkoholu, a rynek alkoholowy powinien być
regulowany za pomocą cen i polityki fiskalnej. Jest to sprawa pilna i ważna,
gdyż spożycie alkoholu dramatycznie rośnie. Dane Światowej Organizacji Zdrowia z
2019 roku wskazują, że w populacji powyżej 15. roku życia na głowę każdego
Polaka przypadało prawie 12 litrów czystego spirytusu. A już 8 litrów uznaje
się za poziom progowy dla postępującej degradacji narodu.
Wielki
apostoł trzeźwości bł. kard. Stefan Wyszyński przypominał, że „Troska o
trzeźwość, to Polska racja stanu”. Prosimy rodziny, by były szkołami trzeźwości.
Wspólnoty parafialne miejscami ożywionego duszpasterstwa trzeźwości. Instytucje
samorządowe i państwowe miejscami autentycznej troski o dobro narodu.
5. Cenny dar dobrowolnej abstynencji
Tym,
którzy nie rozumieją w pełni inicjatywy „abstynenckiego sierpnia”, podjętej
przed laty przez pasterzy Kościoła z inicjatywy bł. Prymasa Tysiąclecia,
wyjaśniamy, że trzeźwość obowiązuje dorosłych zawsze i w każdej sytuacji.
W sierpniu, miesiącu ważnych rocznic patriotycznych i świąt maryjnych, zachęcamy
wszystkich ludzi dobrej woli do zachowania abstynencji od alkoholu. Podkreślamy
z całą mocą, że abstynencja jest dobrowolnym darem, którego źródłem jest miłość
Boga i bliźniego, a także odpowiedzialność za przyszłość polskiego narodu. Podejmijmy
tę decyzję w duchu
odpowiedzialności za siebie i za Polskę. Za ten niezwykle cenny dar z całego serca dziękuję.
Pamiętajmy
zawsze o nauczaniu św. Jana Pawła II, który wzywał do troski o trzeźwość narodu
i jak sam podkreślał, był „szczególnie wdzięczny tym, którzy podejmują
inicjatywy w tej dziedzinie – zwłaszcza w miesiącu sierpniu”. Prośmy jego
słowami: „Maryjo, Królowo Polski, bądź nadal natchnieniem tych wszystkich, którzy
walczą o trzeźwość swych bliźnich, o trzeźwość siebie samych. O
trzeźwość narodu”.
Łomża, dnia 7
czerwca 2022 r.
Bp
Tadeusz Bronakowski
Przewodniczący
Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych